Tarinoita maaseudulta

Palstalle kirjoittavat maaseutuohjelmasta rahoitettujen hankkeiden toimijat vuorollaan. Tarinoissa käsitellään ajankohtaista ja kiinnostavia asioita maaseutuun ja sen kehittämiseen liittyen – maaseudun yrityksistä ja yhteisöistä, kylistä, tapahtumista, työstä, maaseudun innovaatioista, oivalluksista ja arjen onnistumisista.



Tarinoita maaseudulta

Digiä maaseudun yrityksille?

Digitaalisuus on nyt päivän sana. Mutta silti monelle vielä vieras. Mitä se oikein tarkoittaa, mitä se pitää sisällään, mistä voisi lähteä liikkelle, koskeeko se minua?

Pienyrittäjyyttä on maaseudulla hyvin paljon, eivätkä nämä näy useinkaan ”katukuvassa” matkojen ollessa pitkiä. Siispä näkyvyyteen ja löydettävyyteen tarvitaan uudenlaisia juttuja, kuten digitaalisuutta. Ennen puhuttiin aateekoosta, nyt digistä, eli sähköisistä työvälineistä.

Digimaailma on suuri ja laaja käsite, ja siksi moni pieni yritys ajatteleekin sen  helposti olevan vain isojen juttu, kun asia on itse asiassa ihan päinvastoin. Oikeanlaisilla työkaluilla kun juurikin se pieni yritys missä päin Suomea tahansa, voi päästä maailman kartalle pienillä resursseilla, niin rahallisesti kuin työmäärällisestikin. Tarvitaan rohkeutta ja uskallusta ja oikeita osaajia ympärille. Tähän onneksi monet kehittämisyhtiöt ja elinkeinoasiamiehet tarjoavat apujaan parhaillaan.

 

sannajylanki (004)

Mitä digi voisi olla?

Meillä Suomessa on poikkeuksellisen hyvät mobiiliverkot, eli nettiyhteydet, vaikka niitä paljon maaseudulla vieläkin parjataan ja tokihan aina on parantamisen varaa. Kuitenkin verrattaessa esimerkiksi muuhun Eurooppaan, ovat verkkomme hyvät ja verkkomaksut varsin edullisia. Vaihtoehtoja siis löytyy varmasti jokaiselle, jos vaan halua kehittämiseen on. Digiasioiden kanssa on tultava laatikosta ulos ja uskallettava ajatella toisin. Pitää laittaa lähes aina myös yrittäjän kasvot peliin, koska tänä päivänä pelataan sosiaalisuudella, smalltalkilla.

Pienyrittäjän digitaalisuus on siis ennen kaikkea pieniä juttuja. Digitaalisilla ratkaisuilla voit vaikuttaa mm. seuraaviin asioihin:

1.      Markkinointiin

2.      Asiakasrekisterin ylläpitoon

3.      Asiakashankintaan & -hallintaan

4.      Laskutukseen

5.      Maksuliikenteeseen

6.      Varauskalenteriin

7.      Verkkokauppaan

8.      Asiakaspalveluun

9.      Osaamisen esittämiseen

10.  Keskusteluun – asiakkaat ytimessä!

 

digikuva (003)

Myy osaamistasi verkossa!

Meillä kaikilla on myös monenlaista osaamista, vaikkakin liikaa olemme keskittyneet vieläkin ajattelemaan vain konkreettisten tuotteiden kautta asioita. Tulee muistaa, että myös osaaminen on tuote, se on vain tuotteistettava oikein. Tuotteistaminen ei ole lopulta vaikeaa, kun on oikeanlaista osaamista apuna.

Oletko sinä koskaan ajatellut myyväsi vaikkapa omaa osaamistasi verkon kautta? Koulutuksia, ohjauksia, neuvontaa, esimerkkejä, opastusta, kokouksia, neuvotteluja, palavereja? Tietenkään tuotemyyntiä unohtamatta.

Moni ajattelee verkkokaupan pystyttämisen olevan vaikeaa ja kallista. Kaikki on toki suhteellista, mutta oikeanlaisilla tavoitteilla saadaan myös vaikuttavia tuloksia aikaan. Kallista verkkokaupan perustaminen ei enää missään nimessä ole – on tarjolla valmiita ratkaisuja ”avaimet käteen periaatteella” sekä räätälöitäviä systeemejä vaativampaan aiheeseen. Vaikeatakaan ei, kun ottaa rohkeasti osaajia avukseen. Yksin selvittämiseen kokeneemmallakin menee helposti kuukausia aikaa ja hermotkin tuntuvat välillä pettävän. Digi maailma kehittyy niin hurjaa vauhtia, että jopa osaajilla on haastetta pysyä perässä.  Haaste, mutta ei mahdottomuus kun tietää mitä tekee ja mistä apuja kysyy. Oikeanlaiset osaajat ovat siis jutun avainsana.

Lähde siis rohkeasti tutkimaan maailmaa ja erilaisia vaihtoehtoja. Tutki kilpailijoita, tutki maailmaa myös Suomen ulkopuolelta. Ala unelmoida ja vie tavoitteet maaliin. Katso pohjalle vaikka Aktiivi PalMa hankkeen digiherättely webinaari. https://www.youtube.com/watch?v=9as_bFMVAwo&t=6s

Kirjoittaja on yrittäjä, joka työskentelee myös Keulinkillä Keuruulla Aktiivi PalMa -hankkeen projektipäällikkönä kartoittaen palvelualan yritysten digiasioita. Hankkeen rahoittaa Leader Vesuri –ryhmä. Yrityksessään Redesan Oy:ssä hän auttaa pienyrittäjiä myöskin digitaalisissa asioissa myynnin, markkinoinnin ja kehittämisen tiimoilta. 

Sanna Jylänki



Palaa otsikoihin